fredag 21. august 2009

Fredag igjen.
Det betyr ny bokstav, denne gangen er det bokstaven Y
Yoghurt.
Min favoritt er melon.
~~

Melon Yoghurt med korn er mettende og godt.
Info fra Wikipedia:

Yoghurt (eller jogurt) er et
melkeprodukt av høypasteurisert melk som er syrnet ved hjelp av melkesyrebakterien Lactobacillus bulgaricus (også kalt Lactobacillus delbrueckii subspecies bulgaricus) og Streptococcus thermophilus. Navnet yoghurt kommer fra det tyrkisk ordet «yoğurt» som betyr «gjæret melk».
Yoghurt uten tilsetninger (naturell) brukes som ingrediens i en lang rekke matretter.
Yoghurtprodukter med tilsetninger av frukt, bær, sukker, vaniljearoma og andre ingredienser blir vanligvis laget for å spises som de er. Yoghurt selges også i pakninger kombinert med kornblandinger og liknende som kan blandes til små, raske mellommåltider.
I følge det indiske medisinsystemet
ayurveda bør kjølende matvarer som yoghurt og andre syrnede melkeprodukter spises tidlig på dagen. I følge Ayrveda vil de da ha en stabiliserende og utrensende effekt på kroppen. I Asia er det uvanlig at folk spiser yoghurt om kvelden.

~~
Ønsker dere alle en fin helg.
For flere innlegg klikk på ABC , på høyre side.


48 kommentarer:

moa sa...

god morgen kerstin..
håper du har det greit..
vi deler samme yoghurt smak, ihvertfall :0) melon = best!

ha en fin fredag, nå må jeg løpe på jobb!
moaklem

helle sa...

Tak for en god indføring i yoghurt og ayurveda.
Vi spiser det også mest om morgenen, så det passer jo meget godt!

Hav en god weekend, klem Helle

Hulda sa...

Så trist å lese om den vakre hunden din. Vi mistet en kjær hund for 2 år siden. Veldig trist når slikt skjer.

Fint bidrag på y. Yoghurt er jo så godt. :)

Huset på toppen sa...

God morgen,Kerstin.
Håper du har det bra, tenker på deg:)
Yoghurt er godt, selv forerekker jeg Lett utgaven. Ønsker deg en fin helg.
Klem Linda

Anonym sa...

Youghurt er både sunt og godt, og her var det masse info, også! Melon er best, synes jeg også. Pleier å lage smoothies med youghurt og diverse frukter, det er Yummi! Ha ei fin helg!

Missfryd sa...

Hei Kerstin.
Så leit å høre om Kira. Skjønner at det er tungt. De firbente vennene våre lever dessverre så mye kortere enn oss. Hun hadde det ihvertfall veldig bra hos dere, skjønner jeg.
Ellers håper jeg du har hatt en fin sommer og en riktig god helg til deg.
Klem Ingrid

♥ Gamleheksa ♥ sa...

God morgen! Yoghurt hører med til det gode liv.

Leste ditt forrige innlegg også og har tårer i øyekroken. Så trist, men det er det ansvaret vi må ta når vi har dyr. Klem fra meg.

Jill sa...

God helg til deg!
Melom og Vanlije er mine favoritter

Anonym sa...

Jeg har aldrig smagt yoghurt med melon; ved i øvrigt ikke om det kan købes i Danmark, men vil kikke efter næste gang jeg er i et supermarked ;-)

Flot at du har overskud til at deltage i abc'en, men det er selvfølgelig bedst at forsøge at få tankerne lidt væk fra savnet af en god hundeven. Jeg har skrevet en kommentar til dit indlæg dér!

JULIEK sa...

Hei. Sender deg en stor klem. Har lest innlegget under. Har selv en KIra jeg. Hun er nå snart 13 år og begynner å bli gammel. Det er så fryktelig når dagen er der at man må ta en slik avgjørelse, og man merker så godt at det er noen som er borte. Har selv flere dyr og funnet ut at det hjelper på. Selv om ingen kan erstatte den som har gått bort er det godt å ha både hund og katt rundt seg som man både får trøst av og sørger sammen med.

Stor klem fra meg og Kira : )

Jeanette Jess1 sa...

SÅ KLART, den burde jeg jo ha tenkt på!!! Spiste melom yoghurt i hvert matfriminutt på ungdomsskolen, og den er fortsatt den klare favoritten.
Flott innlegg !!!

God helg ;o)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Hmm, enig,melon er namenam!

PS:Har lagt igjen en hilsen i ditt forrige innlegg

Klem

Madame sa...

Åh ja, yoghurt! Det var en fin løsning, Kerstin :-)

Rigtig god weekend til dig!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej hoppas du har det bra. Och Yoghurt det är gott, jag gillar alla med vanilj. Fina ljuslyktor hade du också, det behövs en sån här dag. Här är himlen alldeles mörk som på kvällen. Kommer in regn från väst. Ha nu en bra fredag och goa kramen till dig.
AnnaMaria

Rimkogeren sa...

Yoghurt med melon kender jeg ikke, det nærmeste er yoghurt med fersken???!!!! De har farven til fælles ;-D

Randi sa...

Heia kjære Kerstin!
Takker deg for helsinga Kerstin!Beklager at eg ikkje har vore her før i veka,men her har det skjedd ting og tang så det har gått i ett her:-))
Men eg vart så lei meg når eg las ditt forrige innlegg,huffa meg så trist da!!!Håper det går bra med dokker alle!!Føler med dokker!
Yoghurt ja,melon ja....nydeligt begge deler!! Tusen takk for tipset,heretter skal yoghurt etast kun på morgon ja:-))
Vil ønske deg ei fin helg,måtte den bli god og fin!
Varm klem frå meg,Randi

Randi sa...

Åå Nam!! Youghurt spiser jeg masse av....Tzatsiki uten youghurt er ikke helt det samme:-)Og i Rhodos gikk det ikke ett måltid uten;-) tror jeg må lage meg litt til helgen.


Ha en flott helg
Tenker på dere.Klem

elle-melle sa...

Yoghurt er godt og med korn i enda bedre!

Siren sa...

Uff Kerstin, så utrolig trist at dere måtte avlive hunden deres! Ja det er rart med det, men de dyra som vi har i hus blir jo som et familiemedlem! :)

Etter å ha sett bildene dine fikk jeg nesten så lyst på youghurt, og jeg som ikke liker youghurt...hihi.Ønsker deg en herlig helg Kerstin! Klem i fra meg! :)

ElinSire sa...

Flott innlegg, yoghurt er virkelig godt -og sunt i tillegg!

Leste innlegget under her, og det var trist... Utrolig vakker var hun! Godt for dere å tenke på at hun hadde det så bra hun kunne ha det i den tiden hun fikk være hos dere.

God klem til deg!

Malys krok sa...

Så fine bilder du har tatt av en enkel Yoghurt. Stilig! Flott Y- bidrag.

Men du verden så trist det var å lese ditt forige innlegg. Å som jeg kjenner meg igjen fra for to år siden da vi måtte gå den veien med vår lille Maja, som vi hadde hatt i over 14 år. Husker dyrlegen sa til oss at først føler en ikke annet enn sorg og bare sorg, men etter en stund blir sorgen til stille savn og vemod. Og slik har det blitt, men hun er ofte i tankene mine enda. Vi fikk en ny etter bare 9 dager og det hjalp jo. Skjønner at dere har en hund til så du finner nok glede i den etterhvert. Men å, så trist det er å miste... Føler virkelig med dere nå. Ble noen tårer når jeg leste dette. Ha det så bra du kan. Klem fra Margit.

Nygammalt sa...

Hej Kerstin!
Såg himla gott ut det där!

Beklagar sogen efter er älskade hund. Alltid lika hemskt att förlora en familjemedlem.

Kram på dig!

MODERN COUNTRY sa...

Hei Kerstin!

Håper uka var bra! Dere hadde kanskje noe striregn dere også? I natt ble vi bombadert og pelargoniumene mine så ikke ut i i dag tidlig. Ble litt vred..
Vel, nå skinner sola igjen, det hjelper på humøret :))


Yoghurt er så deilig, og spesiellt med friske bær i. Sur yoghurt og søte bær er en nydelig kombinasjon.

Ha en riktig fin helg vennen, klem fra meg!

Aina

M.E.V. foto sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
M.E.V. foto sa...

Takk:)Får håpe drømmen din blir virkelig en gang...har ventet lenge jeg også...

Youghurt er godt, men min favoritt er vanilje;)

God helg

Petunia sa...

Yogurt er det lenge siden jeg har spist. jeg har fått dilla på biola og bruke rdte på kornet om morgenen, men i morgen skal jeg kjøpe med meg yogurt:)
Melon og jordbær er favoritter!

hagagården sa...

Oj den yoghurten såg god ut.
kram o trevlig helg
ninni

Unknown sa...

Hej Kerstin!

En riktigt trevlig helg önskar jag dig med.

Så oerhört jobbigt att förlora en hund...Det är det absolut jobbigaste med att ha hundar, dom lever inte så länge men under den tiden så ger dom allt och finare djur kan man inte ha!

Kram Pia

Viola sa...

Det var ett trevligt Y...gott med yoghurt..helst med jordgubbsssmak...:) hoppas det känns lite lättare idag...det tar tid jag vet..ha en bra helg, klem fra gårdsfrun

M sa...

Hei hei!
I så fall kan vi bare si at de gale har det godt!
Nå må jeg løpe, jeg må et VIKTIG ærend....jeg kaller det "apoteket", hvordan ellers kan jeg ha alibi for å gå på lusatrav etter polkadotthyllepapir på Claes Ohlsson?
:D!!!!
Ha det fint!!
Klem,M

HildeS sa...

Melon yoghurt er ganske godt, enig i det..
Jeg synes det er så mange som har funnet utrolig bra løsninger på denne y'en, mens jeg var fullstendig fantasiløs denne gangen... sukk!

God helg i det hvite hus

Margrethes hus og hage sa...

Det var kreativt :) Liker best den med kirsebær, men melon er en god nr. 2 :)

Ang. sølvtøy og oppvaskmaskin, fikk jeg tips fra Wallas Verden om at det gikk helt fint å ha det i maskinen. Hun hadde hatt det i mange år uten noe problem, og da går det vel hos meg også, tenker jeg. Har ikke prøvd enda, men er på utkikk etter brukt sølv. Det er så utrolig mye fint!

Jeg har jo hørt at det kan bli flekkete i maskin, men det hadde ikke hennes blitt, i alle fall. Ikke når det ble vasket sammen med stål heller.

Ha en fin helg, håper det ikke blir alt for stille og tomt hos dere. Det merkes nok at en god venn er borte. Jeg må si jeg savner fortsatt en hun jeg mistet for flere år siden, selvom det ikke gjør vondt på samme måte nå, som den gang. Tenker på dere!

Hilsen Margrethe

Turid sa...

Litt nytt om yoghurt! Flott Y!
;-)

liven sa...

Et fint bidrag Kerstin!!
Yoghurt er godt....er glad i det!!!

ha en fin kveld:o)

Mjuka sa...

Lever på yoghurt, så himla gott!! Melon låter underbart,
önskar dig en skön helg
kram Malin

bikim sa...

Dear Kerstin,
glad your feelling better and "happier". Take care and enjoy the weekend,
Rosa

lavendel mio sa...

Ja dette er snadder!!
Fint innlegg om deres nydelige Kira.
Håper det går bra med dere.
Ha en fin helg,klem

Unknown sa...

Så utruleg trist å lese om Kira, Kjerstin!!
Kjnner tårene kjem her, men det er i alle fall ingen tvil om at ho har hatt eit godt liv og at den rette avgjerelsen er tatt...
Men det er likevel utruleg tungt når sånt skjer.
Yoghurt er godt, ja, og melon er min favoritt og.
Varm klem herifrå

Grethe sa...

Takk for info om Yoghurt. Melon er godt... Flott Y du har presentert :0)

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Har ännu inte ätit frukost men gissa vad jag blev sugen på =) Har aldrig smakat melon så jordgubb är min favorit.

Så tråkigt med er älskade vän... Ja man saknar och sörjer dom så det gör ont i hjärta.

KRAM Anita

Anita sa...

Godt med yoghurt!! Liker best jordbæren fra first price jeg :0) SÅåååå nydelig og trist om hunden deres! Så flinke dere er som setter hunden først!! Men såååå ufattelig trist!! Kos dere med vakre Natascha!! Fortsatt fin høst helg fra meg!

Olga T sa...

Bra val på Y - en svår bokstav.

Prinsesse Elin sa...

Jeg har lagt min elsk på vanilje yoghurt. Den brukes som snop, oppi smoothi og til desserter. Kan nesten ikke få nok. he he
Jeg skal prøve denne her du anbefaler for jeg er et yoghurt menneske. Har det alltid i kjøleskapet. Ha en herlig lørdag. Klem fra Elin:O)

GundaM sa...

Hei der Kerstin.

Så leit med hunden din, føler med deg. Nesten så en kjenner den såre følelsen i magen, øynene som er like såre og savnet... Men slik er livet.

En får et spesielt bånd til dyr det er sikkert. Selv har ejg hatt "rare Rasmus" ved min side helt siden jeg kom fra jobben febersyk og slapp på onsdagen. Han har sittet på fanget mitt, ligget i senga 100% hele tiden. MIn mann ler og skjønner ikke hva som feiler katten, men jeg har da jaggu meg hjulpet den mange ganger jeg og ;)

Håper du får en fin søndag der i din vakre by, selv skal jeg bare sette emg i en stol i hagen og kikke. Sikkert med en 7 kg tung katt i fanget;)

Klem

Josefine sa...

Hei kjære venn...nå ble jeg litt satt ut her. Så trist å lese om Kira...huff dette gjør vondt langt inn i hjerteroten. Stakkars dere...dette er tungt, så uendelig trist når den dagen kommer.
Godt at dere fikk en fin avslutning med henne!

Fint innlegg på y...spiser yoghurt hver morgen selv, en god start på dagen:)

Vi snakkes snart....10000 klemmer

Josefine sa...

Glemte å si gratulerer med ny header...den var kjempetøff!

Crinoline sa...

Hei Kerstin. Går det bedre med deg? klem fra Crinoline

Sivs hus sa...

Hei, Takk for hyggelig hilsen. Yoghurt er godt, jeg liker best blåbærbiola og müsli. klem Siv