mandag 18. august 2008

Skolestart!

Ja så var sommerferien 2008 over. For en sommer det har vært=)
I dag starter skolene rundt om kring. Noen har startet allerede kanskje?
Det er en stor dag for veldig mange når de sender sin pode eller datter til skolen for aller første gang.
Mine kjære håpefulle starter dette året i 6 og 7 klasse.
Og en starter i 9. Min kjære datter begynner i 3 kl videregående .

Jeg husker alle mine håpefulle sine første skoledager, så stolte vi var der vi gikk til skolen.

Jo stolt er jeg nå også!
De håpefulle vokser seg store, en inn i tenåringsperioden med alt hva det medfører. Merker tendensene alleredeO=)

Merker at alle strekker seg i høyden over sommeren . Men det skjer noe mer, de modnes i løpet av sommeren.
Man kan kjenne av og til at en blir sliten å lei når strikken strekkes hele tiden.
Men så flommer morshjerte over av stolthet når man setter seg ned å snakker med de og de har masse fornuftig på hjerte sitt. Eller i vår når den elsdte hadde danseoppvisning på skolen. Han smilte så sjarmerende til dansepartneren sin, og førte damen så ungdommerlig fint over dansegulvet. Ja da trillet det en stolt morståre nedover kinnet. Slike øyeblikk prøver jeg å gjemme godt i hjerte , (eller på film/ foto)

Sommerens store samtaler ang skolen hos oss har vært han elsdte gutten som begynner i 9. Hvor viktig dette skoleåret faktsik er. Spesielt for en som har vært ganske lei av skolen.

Det vil nok gå bra med mine håpefulle , jeg er stolt av alle fire.

~~

I dagene fremover vil hjemmet bli overlesset med ny informasjon om skoleåret. Kjøkkenet vil bugne over av papirer. Bøker som skal få bokbind. Lekser som skal gjøres, gloser som skal pugges, huske hvilken dag som er svømme dag , gymtøy osv .Rutiner som skal børstes støv av igjen. Morgen og ettermiddags rutiner. Det er slutt på å sove til kl 10- 11 tiden og legge seg langt etter midnatt!

Alle fritidsaktiviteter skal startes opp igjen. Oversikt over fotballtrening og kamper skal på plass igjen. Vaske x antall treningstøy hver dag. Kjøre de på kamper, organisere hverdagen kabal slik at den nogenlunde går i hop=)
Ja nå er sommeren over, hverdagen er på plass igjen. Det er alltid vemodig når sommeren er over syns jeg. Men vet at om en uke eller to så er vi kommet inn i den vanlige gjenge igjen, det er litt godt det også.
Jeg skal bli flinkere å nyte de små stundene innimellom=)

Dette var litt av mine tanker rundt sommerferieslutt - skolestart.

Lykke til med skolestart alle sammen, små, større og store barn O=)
Klem Kerstin

15 kommentarer:

Synnøve sa...

Takk, skulle jeg til å si, hehe... ;) Jeg husker godt første skoledag, der jeg troppet opp med min nye, knallgule ryggsekk, hihi! Og spenningen da vi skulle begynne på ungdomsskole og videregående.. Første skoledag er alltid noe spesielt :)

liven sa...

Ja så var ferien over for denne gang!!
Tar noen dager for å komme i rutine igjen!! Min yngste gutt skal i 9 kl. og yngste jenten i 2 gym:O)
Blir nok godt å komme i rutine igjen også selv om poden lurte i morges på om når høstferien var??
He he......

Ha en fin dag i solen:O)

h.espe sa...

Spenende tider både for barn og foreldre i disse dager!!!

Litt vemodig at sommeren er over for i år, men nå kommer jo en ny koselig tid... Høsten er innetid, med masse tente lys, og tid for hobby og innesysler. Gleder meg til det også jeg... :o)

Strålende uke til deg og dine håpefulle!

Klemmer :o)

mali-mo sa...

For et fint innlegg. Skjønner godt at det kan være litt vemodig etterhvert som de vokser til og liksom de ulike fasene ligger bak dere. For oss var det et stort skritt når lillegullet startet i barnehgen, og dette er jo bare begynnelsen ;)

Heldig og flink har du vært, som har fire flotte barn som klarer seg så bra og som har det godt! Ønsker dere alle en fin uke!

Anitas hus sa...

Alltid vemodig når sommeren er over. Det verste synes jeg er å tenke på at det er så fryktelig lenge til den neste, men men, vi er jo vant med det.
Kjenner meg i alle fall godt igjen i det du skriver.
Her begynte skolen om onsdagen, så hverdagen er liksom godt i gang alt her, med både skole og fotballtreninger/kamper og vaskemaskinen er tilbake i full jobb den også. Har ei som begynte i 9. og en i 6. klasse, de blir så store, men kjenner at det er litt deilig også... Alt til sin tid;)
Ha en fin oppstartsuke!
Klem:O)

Kerstin sa...

Ja, nå er sommeren på hell. Men nå er det vi skal begynne å glede oss til høsten. Med de mørke kveldene, tente lys og kos i sofakroken. Ha en strålende dag kjære navnesøster :)
Kerstin

Viola sa...

Hejsan Kerstin, ja nu börjar allvaret igen och nu gäller det att ta fram stora planeringsboken med allt som ska hända under veckorna. Förstår att det fullt upp med alla dina skolbarn. Ha det så gott och så hörs vi, kram Viola

Sologbolig sa...

Ja i dag har eg tatt imot ein forventningsfull 6.klasse. Spente på kva dette skuleåret bringer, spente på timeplanen, glad for at vi bare har nye bøker på vår skule. Ser at dei har strekt seg i løpet av sommaren, litt usikre etter ein lang ferie. Men så godt å møta dei igjen!
Ta ein kikk innom meg, der ligg det noko og ventar på deg. Ha ei fin veke.

janne - kathrine sa...

Ja, nå er det bare å stramme inn tøylene igjen. Jeg startet på 3. året på BI i dag og med den timeplanen og alle de casene vi skal igjennom, så nytter det ikke at lillefrøkna er opp til kl. 22. Her gjelder det å få leggerutinen på plass igjen så fort som mulig :-)
Synes jeg hvert år sier at denne sommeren har gått så fort, men årets sommer var jo over før jeg fikk sukk for meg. Savner den allerede...

Ha en riktig fin uke!

Galleri Hönshuset sa...

Hej vännen. Ja, nog är det fullt upp med skolstarten, träningarna och allt som hör till när hösten är här. Tack för din goa kommentar hos mig. Ha det gott. Kram Pirre

Anna Lisa sa...

Å huff....ja...sommaren er på hell....kjem til å skne denne sommaren ekstra...den har vore så deilig. Den kjem nok til å varma meg i vinter.
Ha en fin høst vidare:) Eg reiser snart til Island og skal kose meg der ei stund. Håpa høsten blir lang og fin så eg får nyte den i Norge når eg kjem tilbake frå Island. Syns høsten er vakkrare i norge...sikkert pga alle fine fargane på treda.
Klem til deg!!

Tulip sa...

Ja, sant det..om ei ukes tid er vi godt inne i de gamle rutinene igjen!

Du; så flott den gamle senga di i et innlegg lengre ned er!
Et PRAKTMØBEL spør du meg..

Mjuka sa...

På onsdag är det det dags för Ludvig att börja i fyran. Har köpt ny rygga och i morgon blir det klippning hos frisören. Ha det bäst
kramar M

Anita sa...

Her er det prosjekt sette bokbind på bøker som råder om dagen;o) Syns det er noe av det kjedeligste som finnes, men må jo gjøres! Må forresten si at jeg nok ikke er no særlig kreativ, må se ting hos andre først jeg før jeg kan gjøre det!! Men sånn er det! Kos deg i hverdagen!

Ina sa...

Vilken härlig och inspirerande blogg du har!! Du visar så mycket vackra och fina saker!!
Våra barn är små än men vår lille tvååring håller på att skolas in på dagis och det är också en "milstolpe" på något sätt.
Kram Ina